Lopik krijgt 'Jongeren Award'

Campagne 2012 foto 1woensdag 09 november 2016 11:50

Tijdens de begrotingsraadsvergadering op 1 november jl. heeft de ChristenUnie een motie ingediend tot het instellen van een jongeren-award. De ChristenUnie fractie wil hiermee haar waardering laten blijken voor jongeren en daardoor ook weer andere jongeren stimuleren. Het bekende spreekwoord luidt immers: jong geleerd is oud gedaan.

Er is in Lopik geen beleid om bijzonder positief gedrag of bijzondere prestaties van jongeren (tussen 6 en 25 jaar) te waarderen en juist in deze tijd vraagt de gemeente veel van de eigen kracht van haar inwoners. De gemeente Lopik hecht een groot belang aan de vitaliteit van de 9 kernen. Jongeren, die zich actief inzetten voor hun medemens, en daarmee voor de samenleving, zijn een belangrijk onderdeel van deze vitaliteit. Alle inwoners van Lopik, en ook personen die in contact staan met jongeren in Lopik en niet woonachtig zijn in de gemeente Lopik, kunnen iemand voordragen dmv een digitaal formulier op de website. De prestatie of activiteit moet niet langer dan 1 jaar geleden zijn en minimaal een half jaar geduurd hebben óf een eenmalige prestatie of heldendaad zijn.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie zal de burgemeester de jongeren-award(s) uitreiken. In de raadsvergadering van april 2017 zal het college een voorstel aan de raad voorleggen over het instellen en jaarlijks uitreiken van de jongeren-award. De ingediende motie werd unaniem door alle raadsfracties gesteund.