ChristenUnie en SGP slaan handen ineen en gaan voor zelfstandigheid Lopik

Lopik.jpgdonderdag 11 november 2021

De komende gemeenteraadsverkiezingen komen ChristenUnie en SGP gezamenlijk met één kandidatenlijst én verkiezingsprogramma. De leden van beide partijen hebben daar op 10 november jl mee ingestemd. Belangrijkste reden is dat de partijen een gezamenlijk front willen vormen om zo de voorgestelde herindeling van de gemeente Lopik tegen te gaan.

In maart 2021 heeft de Lopikse gemeenteraad zich in meerderheid uitgesproken voor een gemeentelijke herindeling. ChristenUnie en SGP zijn hier tegen en willen strijden voor de zelfstandigheid van de gemeente Lopik.

Het is voor het eerst in de Lopikse geschiedenis dat de partijen samen optrekken. “We zitten op één lijn”, aldus fractievoorzitter Bert de Leede tijdens de drukbezochte ledenvergadering. “Een herindeling maakt de afstand van de burger tot de gemeente alleen maar groter”. Daarnaast twijfelt De Leede sterk of er binnen de Lopikse kernen voldoende draagvlak is voor de herindeling. “De inwoners van Lopik zijn onvoldoende geïnformeerd over de voorgenomen herindeling. Op de diverse buurtavonden wordt een herindeling gepresenteerd als een voldongen feit, maar dat is het wat ons betreft zeker niet.”

Ook op de ledenvergadering van de SGP zien de leden de toegevoegde waarde van het gezamenlijk optrekken van de partijen. Fractievoorzitter Arie Schep licht toe: “In de praktijk blijkt dat samenvoegen van gemeenten niet zorgt voor lagere kosten. Sterker nog, het serviceniveau daalt en de inwoner raakt steeds meer vervreemd van zijn volksvertegenwoordiger.”

Of de partijen het behouden van de zelfstandigheid van Lopik voor elkaar gaan krijgen, zal de toekomst uitwijzen. “De kiezer is in maart aan zet”, aldus Schep, waarmee hij verwijst naar de aankomende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022.

In december komen de partijen met een volledige kieslijst en het verkiezingsprogramma.